Wągrowiecki Uniwersytet Trzeciego Wieku

poniedziałek, 09 wrzesień 2019

Wycieczka na Żywiecczyznę

Trzydniowa wycieczka na Żywiecczyznę była okazją do poznania sporej części Beskidów. Pierwszym zwiedzanym miejscem był Leśny Park Niespodzianek w Ustroniu. Tu oprócz spaceru między luźno biegającymi zwierzętami obserwowaliśmy pokaz lotu drapieżnych ptaków. Mijając skocznię im. A. Małysza w Wiśle dojechaliśmy do Chaty Kawuloka z 1863 r. w Istebnej. Wysłuchaliśmy tu ciekawej opowieści o dziejach rodziny oraz gry na regionalnych instrumentach tj. okarynie, fujarce, piszczałce, trombicie, kozie i rogu pasterskim. Kolejny przystanek to Muzeum Koronki w Koniakowie, skąd 5000- metrowa serweta zapisana jest w Księdze Rekordów Guinnessa. Poruszając się doliną rzeki Białej i Żylicy dotarliśmy do Szczyrku, a stąd kolejką linową na Skrzyczne – 1250 m. nad poziom morza. Następnego dnia podziwialiśmy piękne widoki w miejscowości Tresna przy zaporze na rzece Soła. Mijając miejsce ćwiczeń 15-krotnego mistrza w szybownictwie Sebastiana Kawy dojechaliśmy do Międzybrodzia, a stąd kolejką górską na Górę Żar, aby kolejny raz zachwycać się pięknym widokiem. Wewnątrz góry zwiedziliśmy elektrownię wodną, która wykorzystuje przepływ rzeki Soły ( do 1400m./sek.) do produkcji energii elektrycznej. Dzień zakończyliśmy dawką ciekawej 160-letniej historii piwowarstwa w Muzeum Browaru Żywiec oraz degustacją piwa wprost z Browaru. W ostatnim dniu zachwycaliśmy się lśniącą pełnym blaskiem Pszczyną, perłą księżnej Daisy. Największą dumą jest Muzeum Zamkowe, którego dzieje sięgają I poł. XV w. Pamiątki i dzieła sztuki zebrane są po trzech ostatnich rodach – Promitzach, Anhaltach oraz Hochbergach. Tutaj też rozgrywała się wielka historia. W czasie I wojny światowej w zamku mieściła się Główna Kwatera wojsk niemieckich i odbywały się spotkania przywódców państw centralnych. Cesarz Wilhelm II wraz ze swym sztabem podejmował decyzje mające kluczowe znaczenie dla przebiegu działań wojennych. Kolekcję zabytkowych powozów obejrzeliśmy w stajniach książęcych. Ostatnim punktem zwiedzania był Park Miniatur Olszowa, gdzie podziwialiśmy najciekawsze budowle sakralne z całego świata w skali 1:25. Z wycieczki pozostały nam w pamięci na zawsze wspaniałe obrazy i wspomnienia. Ostatnio zmieniany poniedziałek, 09 wrzesień 2019 12:56