Wągrowiecki Uniwersytet Trzeciego Wieku

poniedziałek, 28 czerwiec 2021

Wycieczka do Torunia, Inowrocławia

Kolejne luzowanie obostrzeń umożliwiło sekcji turystycznej zorganizowanie 26.06.2021r. dla 36 osobowej grupy wycieczkę do Torunia, położonego na szlaku handlowym z południa na północ. Po drodze zatrzymaliśmy się w Górsku, aby zapalić znicz przy tablicy upamiętniającej uprowadzenie i zamordowanie przez funkcjonariuszy SB ks. Jerzego Popiełuszkę. Postawiony jest tu bardzo wymowny krzyż. Zwiedzanie Torunia rozpoczęliśmy od XIV wiecznej baszty obronnej – Krzywej Wieży. Dziś odchylenie przy 15-metrowej wysokości wynosi 1,4m. Następnie zwiedziliśmy Katedrę Św. Janów z drugim co do wielkości dzwonem w Polsce i XIV-wieczną chrzcielnicą, miejscem chrztu M. Kopernika. Obok dwóch zabytkowych spichlerzy tj. Pałacu Dąmbskich i Domu Eskenów oraz kurii biskupiej /dawnej loży masońskiej/ doszliśmy do ruin Zamku Krzyżackiego, zburzonego przez mieszczan w 1454r. Dalej na trasie znalazł się osiołek toruński, pomnik M. Kopernika, ratusz, Dwór Artusa, kościół akademicki. Z kolei w planetarium obejrzeliśmy popularno-naukowy seans astronomiczny. O życiu M. Kopernika i wydanym w 1542r. dziele opowiedziała p. przewodnik przy Domu Kopernika. Z urządzeniami do wypieku piernika zapoznaliśmy się zwiedzając Muzeum Toruńskiego Piernika. Każdy też zakupił pierniki dla swych najbliższych. Z dużym zainteresowaniem podziwialiśmy kolekcję eksponatów etnograficznych, zgromadzonych przez globtroterów Elżbietę Dzikowską i Tony ‘ego Halika w Muzeum Podróżników im. Tony’ego Halika. Z miasta wpisanego na listę Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Naturalnego UNESCO pojechaliśmy odpocząć pod tężnie w Inowrocławiu. Wracając do Wągrowca rozpoczęliśmy planowanie kolejnej tak wspaniałej wycieczki. Ostatnio zmieniany czwartek, 05 sierpień 2021 15:07