Wągrowiecki Uniwersytet Trzeciego Wieku

wtorek, 03 sierpień 2021

Wycieczka na Lubelszczyznę

W piątek 3.09. o godz. 3.30 wyruszyliśmy 23-osobową grupą słuchaczy sekcji turystycznej na Lubelszczyznę. Pierwszą atrakcją było zwiedzanie Żywego Muzeum Porcelany Adama Spały w Ćmielowie. Najpierw zapoznano nas z ręcznym procesem produkcyjnym, a następnie sami wykonaliśmy 7-płatkowe porcelanowe róże. Tu obejrzeliśmy też wystawę obrazów i rzeźb Lubomira Tomaszewskiego, wykonaną techniką dymu i ognia oraz wystawę rzeźb o człowieku Pawła Orłowskiego. Na obiadokolację i nocleg udaliśmy się do Wojciechowa.

W sobotę po śniadaniu relaksowaliśmy się w Parku Zdrojowym w Nałęczowie. Mijając Pałac Małachowskich, dom zdrojowy, sanatoria o profilu kardiologicznym dotarliśmy do muzeum kuracjuszy Nałęczowa: Stefana Żeromskiego, a potem Bolesława Prusa. W drodze do Wąwolnicy zatrzymaliśmy się w miejscowości Kębło, gdzie w 1278r. cudowna figura Matki Bożej odstraszyła Tatarów. Ci porzuciwszy łupy i jeńców uciekli. Obecnie cudowna figura znajduje się w kaplicy w Wąwolnicy obok bazyliki mniejszej z Matką Bożą Wąwolnicką. Wąwolnica została spalona w 1946r. przez Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego za sprzyjanie podziemiu AK. Następnie udaliśmy się do znanych z zakładów azotowych Puław. Na 32-hektarowym terenie zespołu pałacowo – parkowego podziwialiśmy Pałac Czartoryskich, Świątynię Sybilli, pałac Marynki, dom gotycki, sarkofag Augusta Czartoryskiego. Wracając do Wojciechowa mijaliśmy Rąblów z kompleksem 5 wyciągów narciarskich, nieczynne 3 młyny na rzece Bystrej, ruiny zamku Elsterki w Bochotnicy, letnią rezydencje Izabeli Czartoryskiej w Parchatce. W Wojciechowie zwiedziliśmy Muzeum Kowalstwa w Wieży Ariańskiej i uczestniczyliśmy w pokazie kowalstwa artystycznego. Wieczorem udaliśmy się do Kazimierza Dolnego, aby odkryć uroki natury na wzgórzu Albrechtówka i przejść z pochodnią lessowym wąwozem.

Niedzielne zwiedzanie rozpoczęliśmy od Kazimierza Dolnego, gdzie krzyżowały się szlaki handlowe prowadzące do Gdańska, na Ruś i Litwę. Odrestaurowane przez Karola Sicińskiego miasto stało się magnesem dla artystów. Coroczne Festiwale Filmu i Sztuki ,,Dwa Brzegi” cieszą się ogromną popularnością. Rynek charakteryzują tzw. podcienia, 2 zabytkowe studnie i piękne kamienice Przybyłów z patronami właścicieli. Z rynku wspaniały widok na Górę Trzech Krzyży. Spacerując promenadą nad Wisłą widzieliśmy wieżę obronną, zamek, kościół i klasztor Franciszkanów, dawną synagogę. Na pamiątkę zakupiliśmy piernikowe koguty. Jadąc dalej przez Opole Lubelskie mogliśmy zobaczyć z zewnątrz najnowocześniejsze więzienie w Polsce, a w Emilcinie pomnik upamiętniający legendarne spotkanie z UFO. Ostatnim punktem było zwiedzanie Muzeum Jana Kochanowskiego w Czarnolesie, a stąd powrót do Wągrowca.

Dziękujemy organizatorom za pokazanie nam nadzwyczaj urokliwych miejsc w Polsce.